Nakładki na opony

Jeżeli ktoś ma ochotę puścić wodze fantazji i zastosować sobie opony a'la Chicago lata '30 to tutaj znajduje się opis specjalnych nakładek do tego celu. Są produkowane opony z fabrycznymi białymi pasami, głównie przez Dunlopa dla Harleya, ale opony te są drogie i jest mały wybór rozmiarów. Można białe pasy namalować na oponie jakąś elastyczną farbą - ale tego rozwiązania nie polecam, bo po pierwsze nigdy nie wyjdzie ładnie, a po drugie na oponie żadna farba się długo nie utrzyma.
Doskonałym rozwiązaniem jest zastosowanie specjalnych białych nakładek na opony, które instaluje się między rant obręczy a oponę. Wraz z pompowaniem opony następuje dociśnięcie nakładki do ścianki bocznej opony.


Nakładki te są dostępne zarówno w wersji dla samochodów, jak i dla motocykli. Nakładki samochodowe są dostępne w dwóch wersjach: całej białej - biały pasek o szerokości ok. 5 cm do felg o średnicach od 8"do 16" oraz w wersji kombinowanej czarno białej - czarny pasek wewnętrzny o szerokości 2.5 cm i biały pasek zewnętrzny o szerokości 2.5 cm do felg o średnicach od 13" do 15". Nakładki motocyklowe mają szerokość 3 cm i są przystosowane do obręczy o średnicach od 16" do 19".  Teoretycznie nakładki samochodowe i motocyklowe mogą być stosowane zamiennie, ponieważ sposób ich montażu jest jednakowy - aczkolwiek samochodowa nakładka o szerokości 5 cm może okazać się zbyt duża do niektórych opon motocyklowych.


Nakładki można zamawiać na stronie www.vw-garbusy.pl w cenie 200 zł; są one również dostępne na łódzkim motobazarze. W ostateczności nakładki można również znaleźć na angielskiej stronie www.vintagetyres.com w dziale akcesoria. Nazwa handlowa produktu to "motorcycle whitewall trims" - koszt czterech sztuk to ok. 20 GBP, jednak spory koszt przesyłki do Polski powoduje iż nie polecam zamawiania z tego źródła.

 

Tłumaczenie dostarczonej przez producenta instrukcji montażu

 

INSTRUKCJA MONTAŻU MOTOCYKLOWYCH NAKŁADEK NA OPONY
PROSIMY PRZECZYTAĆ UWAŻNIE PRZED MONTAŻEM !

 

1. Zdejmij koło i całkowicie spuść powietrze.

2. Wyczyść bok opony, szczególnie część znajdującą się pod rantem obręczy tak, aby usunąć brud i wszelkie pozostałości środków smarnych na stopce opony, lub wydzielin z formy jeżeli opony są nowe. Powierzchnia musi być absolutnie nieskazitelnie czysta i zaniedbanie tego wymogu uniemożliwi poprawny montaż. Należy też obciąć wszelkiego rodzaju "języczki" z boku opony które zostały po odlewaniu, a będą przykryte przez nakładkę.

3. Wsuń wewnętrzną krawędź nakładki (obrzeże z gniazdem) pomiędzy bok opony a obręcz koła. Postępuj w ten sposób wokół całego koła, uważając by nie rozciągać lub nie zwichrować nakładki podczas pracy. Ostatni występ obrzeża powinien wskoczyć pod obręcz.

4. Powtórz to samo z drugiej strony koła, i gdy obie nakładki zostaną właściwie umiejscowione na oponie, napompuj ją do normalnego ciśnienia.

5. Poodbijaj kilkukrotnie koło od ziemi aby całość się ułożyła i upewnij się, że nakładki pozostają odpowiednio usytuowane na swoim miejscu.

6. Jeżeli jesteś przekonany, że nakładki są poprawnie zainstalowane, należy założyć z powrotem koło. Pod żadnym pozorem nie przystępuj do jazdy motocyklem dopóki nie jesteś całkowicie przekonany, że nakładki zostały właściwie osadzone. Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności we właściwym montażu, skontaktuj się z nami po poradę i pomoc.

Przy jeździe z pasażerem niezbędne jest, aby zostały dokładnie spełnione wymagania instrukcji producenta co do zwiększenia ciśnienia w oponach. Pod żadnym pozorem nie wolno jeździć motocyklem z za niskim ciśnieniem w oponach!

Konserwacja
Do oczyszczenia nakładek z normalnego brudu ulicznego użyj ciepłej wody i detergentu lub zastosuj inny uniwersalny środek czyszczący do bardziej uporczywych plam. Na powierzchnię koła można nałożyć środek do opon na bazie silikonu, szczególnie pomiędzy tył nakładki a bok opony. Pozostawi on na gumie warstwę, pomagając zachować biały kolor nakładek oraz zapewni smarowanie obydwu powierzchni i uszczelnienie zapobiegające wnikaniu brudu. Środek nakładaj tylko przy napompowanej oponie by uniknąć zanieczyszczenia obrzeża z gniazdem. Zawsze przed jazdą sprawdzaj stan nakładek i nie przystępuj do jazdy motocyklem jeżeli stwierdzisz lub podejrzewasz jakiekolwiek uszkodzenie.

W celu uzyskania wszelkich dalszych porad lub pomocy, prosimy o kontakt:

BRAVADO AUTOMOTIVE
19 NEW HAW ROAD

ADDLESTONE
SURREY
KT15 2BZ
U.K.
TEL: 01932-858248
FAX: 01932-841177
EMAIL: bravado@zoo.co.uk

 

 

Poniżej znajdują się zdjęcia nakładek oraz zdjęcia nakładek po zamontowaniu na kole.

Kliknij zdjęcie by uzyskać powiększenie


Nakładka na oponę

Rant mocowany pod obręcz


Nakładka zainstalowana na oponie


Motocykl z nakładkami na oponach